Een nieuwe beleving met kleur door technisch analyseren.
Onlangs vertelde één van mijn klanten mij dat ze in mijn studio een nieuwe beleving met kleur heeft ervaren. Ze kwam naar mijn studio met de gedachte, 'wat kan ik eigenlijk nog van kleur leren'.
Ze ging altijd creatief en intuïtief met kleur om; op haar werk als bezigheidstherapeute en iedere ochtend bij het uitkiezen van haar kleding voor de garderobekast. Haar eigen onzekerheid over haar uitstraling trok haar over de streep om toch te kiezen voor een kleuranalyse.
Echter, nu waren de rollen omgedraaid. De kleuren waren in de lead. Technisch kijken naar kleur. Welke kleur paste het mooist bij haar huid, ogen en haar, ongeacht haar persoonlijke voorkeur. Technisch analyseren bracht een openbaring in haar teweeg. De kleuren benadrukten via de buitenkant haar persoonlijkheid en de sprankeling die jaren weg was, kwam weer terug. Ze was verrast over de impact van haar beste kleuren op haar uitstraling. Mijn klant ging stralen voor de spiegel. Ze ontdekte dat haar persoonlijke voorkeur voor een bepaalde kleur niet persé de beste kleur hoefde te zijn voor haar huid. Voortaan laat zij zich leiden door de kleuren van haar nieuwe kleurpalet die haar schoonheid benadrukken.
Meer over mijn werkwijze en de uitwerking van kleur in iemands uitstraling kun je lezen in mijn artikel over dat gaat over onder andere het creëren van vals harmonie. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat het voor vele mensen verwarrend is om bewust te kiezen voor kleuren die hun algehele uitstraling versterken. In het algemeen heeft men de neiging te kiezen voor kleuren die door de mode worden voorgeschreven of voor kleuren die men persoonlijk mooi vindt, maar die vaak uit gewoonte gekozen worden. Ook worden er kleuren vermeden wegens negatieve associaties uit het verleden. Subjectieve kleurbepaling bepaalt niet iemands mooiste kleur. Daar is kennis van kleur voor nodig en een getraind oog. Tijdens de kleuranalyse wordt duidelijk wat het verschil is. Ik benoem de verschillen en de klant weet waar hij naar moet kijken in de spiegel. Op een gegeven moment wordt het duidelijk en raakt de klant overtuigd. Dit is het moment dat het 'kwartje' valt en dan weet ik dat mijn klant genoeg gereedschap heeft om er thuis mee verder aan de slag te gaan.
Mocht je vragen hebben of meer informatie wensen, dan kun je het verzendformulier invullen. Ik help je graag verder.
Tags: kleuranalyse