Zakelijk imago

Jouw uitstraling laat het resultaat zien dat mensen van jou kunnen verwachten. Zie je er slordig uit? Dan verwachten mensen dat je slordig werk aflevert. Mensen vormen hun mening op basis van de signalen die je uitzendt. Je belangrijkste boodschap heeft geen woorden: je imago. 

Studies hebben uitgewezen dat we in het algemeen graag kopen van iemand die we aardig vinden. We weten dat de 'verkoper' ons aardig vindt, aangezien hij de moeite heeft genomen zich te kleden voor ons op een manier die indruk maakt. Zijn likeability wordt vergroot. We vertrouwen hem en we kopen daarom makkelijk van hem. Dit zijn processen die vaak in het onderbewuste plaatsvinden, maar wel heel reëel zijn. Het heeft onder andere te maken met de psychologische uitwerking van kleur, het dragen van de juiste kleuren, de belijning van kleding, lichaamshouding, stemgebruik en kapsel. In de praktijk besteedt men al gauw aandacht aan de ontwikkeling van zijn expertise. De ontwikkeling van het imago blijft helaas vaak achter. De bedoeling is het imago in harmonie te brengen met de expertise, teneinde een geloofwaardige uitstraling te creëren.

In de communicatie draait het om perceptie. Wanneer je kleding ouderwets is, dan wordt aangenomen dat je diensten niet up-to-date zijn. Wanneer je eruit ziet als een grijze muis, word je ook als zodanig behandeld en wordt je niet serieus genomen. Er is weinig voor nodig om jouw in je overtuigingskracht te zetten. Je moet alleen weten hoe.

Ben jij je bewust van de boodschap die jij uitstraalt? Zo ja, is deze in lijn met wat je werkelijk wenst (non-verbaal) te communiceren? Twijfel je, dan help ik je graag verder met een van mijn dienstverleningen.

Tags: personal branding, zakelijk imago, persoonlijke uitstraling, kleur-en kledingadviezen